SirpaAholaLaurila

Haaveena sininen menneisyys

Kesätauon aikana aiotaan hiljaisuudessa toteuttaa työttömille uusi sanktioautomaatti. Näin vältytään julkiselta keskustelulta ja tukitaan niiden suut, jotka koettaisivat työttömiä puolustaa.

Mitä tästä aktiivimalli kakkosesta nyt tiedämme? Ainakin, että  työttömän tulee todistetusti hakea vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa.  No, tuo nyt ei ole isokaan asia, moni työtön laittaa jo nyt useammin hakemuksia.  Näin markkinoituna suuri osa kansaa ajattelee, ettei tuo nyt ole juttu eikä mikään. Eikä olekaan, mutta kun tarkastelee, mitä tämä pitää sisällään, huomaa, että työttömät on taas niputettu ryhmäksi, joka vain laiskuuttaan ei edes töitä hae.

Suunnitteilla on, että  turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin.

Kuka tämän nyt sitten määrittelee? Tähän asti on hoettu, että on haettava töitä myös oman ammatin ulkopuolelta. Onko nyt sitten jonkun kontrolloivan henkilön mielestä työttömällä realistisia mahdollisuuksia hakea vaikka siivoojaksi, jos ei ole koulutusta tuolle alalle? Tai onko realistista hakea töihin yritykseen, jossa ei ole avoimia työpaikkoja? Tähän asti kun on hoettu, että kannattaa kysellä töitä suoraan yrityksistä. Ja miten tähän suhtautuvat yritykset? Onko niillä resursseja vastata kaikille hakijoille tai edes mielenkiintoa käsitellä hakemustulvaa, joka tämän mallin myötä väistämättä tulee?

Työttömissä on myös niitä, jotka tarvitsevat ohjausta. Olemme THT ry:llä joutuneet opastamaan ihan peruskäyttöä te-palveluiden verkkoasioinnissa. Suunnitelmissa on, että  työttömälle ei enää nykyiseen tapaan osoitettaisi avoimia työpaikkoja, joihin hänen olisi työttömyysturvan katkaisemisen uhalla haettava. Vastuu avointen työpaikkojen etsimisestä siirtyisi siis kokonaan työnhakijalle.

Työllistymissuunnitelmista ei luovuttaisi, vaan se tehtäisiin vastaisuudessa aina verkkopalvelussa ja siitä huolehtii työtön itse.
Tämä saattaa suurelta joukolta työttömiä onnistua helposti, mutta entä tuo joukko, joka ei edes osaa käyttää verkkopalveluita. Niitäkin on. Onko hallitus suunnitellut, että ojentaa auttavan käden näille työttömille? No ei ole, vaan
se on keskittynyt miettimään, miten noita surkimuksia rangaistaan. Suunnitelma on, että yksi hairahdus katsotaan läpi sormien, mutta  toisesta rikkeestä tulisi 30 päivän ja kolmannesta rikkeestä 60 päivän karenssi.
Neljännestä rikkeestä voisi seurata nykyisen kaltainen työssäoloehto, joka tarkoittaa sitä, että oikeus työttömyysetuuteen palautuisi vasta 12 viikon työskentelyn, palveluihin osallistumisen tai opiskelun jälkeen.

Pitkät karenssit, joita esitetään, johtavat  henkilökohtaisiin katastrofeihin ja toimeentulotukimenojen hallitsemattomaan kasvuun.

Maakuntauudistuksen myötä te-toimistot lakkautetaan ja työnvälityksestä vastaavat maakunnat, jotka ostavat suurimman osan työnvälityspalveluista yksityisiltä yrityksiltä. Työttömät ovat jo nyt hyvä business välitysfirmoille ja jatkossa he joutuvat yhä enemmän pelinappuloiksi.

Jotenkin tämä ei yllätä, kun hallitusta johtaa Sipilä, joka  johtaa maata yrityksen tavoin. Kokoomus ja etenkin Vartiainen pääsevät myös toteuttamaan unelmaansa  ja kehittämään laiskoille työttömille uusia sanktioita.  Vastuuministereinä ovat kuitenkin kaikesta vaikeneva Pirkko Mattila sekä narusta vedettävä Jari Lindström. Eipä tässä voi kuin toivoa , että sininen tulevaisuus on vaalien jälkeen sininen menneisyys.

Paljon kurjuutta nuo kuitenkin ehtivät aikaan saada. Työttömien rahallinen ahdinko on vielä pientä siihen nähden, mitä tämä kiusaaminen tekee työttömien mielenterveydelle. Tavoite pitää olla ihmisten työllistymisessä ja palveluissa, jotka auttavat heikosti työllistyviä. Nyt jätetään heitteille ne, jotka eivät syystä tai toisesta pärjää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat