*

SirpaAholaLaurila

Onko järkee vai ei?

SAK:n pj Jarkko Eloranta totesi aamun Kalevassa, että hallituksen tulisi panostaa nyt työpaikkojen syntyyn, koska työttömien patistaminen ei tuo yhtään uutta työpaikkaa. Tähän on helppo yhtyä.

Olen jo toistakymmentä vuotta nostanut  asiaa esiin ja itsekin  välillä kyllästyttää toistaa samaa kaavaa, mutta se vain kertoo siitä, että olipa päätöksiä tekemässä kuka tahansa, työllisyyden hoidossa keskitytään sanktioimaan työttömiä.

Nykyinen hallitus otti heti alkumetreillä esiin työnäytteen, joka sai aikaan ihan oikeutetusti kritiikkiä ja lopputulos on melkoinen tussahdus : ilmainen työnäyte sulautettiin nykyiseen työkokeiluun, joka laajennettiin koskemaan kaikkia työttömiä, vaikka tilastot kertovat, että se ei ole tähän astikaan auttanut työllistymisessä kuin noin 12 prosenttia kokeilijoista. Aiemmin tuo kokeilu oli käytössä pitkäaikaistyöttömille, nyt siis kaikille.

Tätä perustellaan nyt sillä, että työtön voi ilmaiseksi käydä näyttämässä osaamistaan työnantajalle. Tässä ei mainita, että tämä ei mitenkään sido työnantajaa tuon kuukauden jälkeen palkkaamaan kyseistä kokeilijaa.

Pointti onkin, että jos työnantajalla ei ole tarvetta tai varaa palkata uutta työntekijää, ei hän sitä myöskään tee, vaikka työtön kävisi antamassa miten upean työnäytteen tahansa.

Onko kohta tilanne, että työttömät kiertävät työkokeilupaikasta toiseen antamassa näytettä osaamisestaan, mutta kun työnantajalla ei todellisuudessa ole tarvetta palkata, työttömälle jää käteen vain rivi merkintöjä cv:hen ja masentunut mieli, kun oma ahkeruus ei tuota tulosta. Tämä jos mikä nujertaa ihmisen.  Kohta voikin olla tilanne, että täysin työkykyisen työttömän ongelmat kasaantuvat , voimat ja usko tulevaan loppuvat ja seuraava polku on kuntouttava työtoiminta.

Näitä erilaisia  "aktivointi"- malleja on vuosien mittaan kehitelty monia. Kaikille yhteistä on ainakin kaksi asiaa: niistä ei makseta palkkaa eivätkä ne yhdenkään tutkimuksen tai tilaston mukaan juurikaan edesauta työllistymisessä.

Hullummaksi tämän tekee vielä se, että työttömän omaa aktiivisuutta koetetaan samaan aikaan rajoittaa.

"Menkää työttömät marjametsään, siellä sitä rahaa kasvaa", kuuluu vakiovinkki.

Sinne kannattaa sitten mennä salaa, sillä työ-ja elinkeinoministeriön linjauksen mukaan liiallinen marjastus tai sienestys saattaa johtaa työttömyysetuuden menetykseen.

– Jos työmäärä on niin suuri, että kokoaikaisen palkkatyön vastaanottaminen ohelle olisi mahdotonta, silloin henkilön työllistyminen on päätoimista eikä työttömyysturvaan ole oikeutta, vanhempi hallitussihteeri Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoo sanomalehti Karjalaisessa.

Olennaista on, että marjanpoiminnalta jäisi teoriassa aikaa myös palkkatyölle – oli sitä tarjolla tai ei.

Työttömän aktiivisuutta ei muutenkaan katsota hyvällä.

Työttömyysetuus saattaa katketa opiskelun, vapaaehtoistyön, talonrakennuksen, remontoinnin tai pienimuotoisen yritystoiminnan aloittamisen vuoksi. Ratkaisu riippuu tilanteesta.

Kun toisaalta keppiä käyttäen määrätään aktivoitumaan ja toisaalta aktiivisuudesta rangaistaan, on työttömän harjoitettava melkoista tasapainoilua toimiakseen oikein.  Herää väkisin kysymys: onko järkee vai ei? No ei ole!

Yleisesti kuulee, kun milloin mitäkin työtä ehdotetaan teetettäväksi työttömillä. Vanhusten ulkoiluttaminen ja viihdyttäminen taitaa olla yksi yleisimmistä.  Koskaan ei ajatella, että jonkun tulisi siitä maksaa palkkaakin. Ei ihminen elä puuhastelulla eikä raskaallakaan työnteolla, jos siitä ei makseta mitään.

Lopetetaan siis työttömien kuritus ja aletaan kurittaa hyväksikäyttäjiä ja niitä , jotka tuon hyväksikäytön lakiesityksillään mahdollistavat.

Näen ihan liikaa nujerrettuja, masennuksesta ja köyhyydestä kärsiviä ihmisiä sen järjestökentän piirissä, missä toimin. Voin sanoa vilpittömästi, että yhtäkään  työkykyistä ja -haluista ei tule rangaista työttömyyden takia ja näin aiheuttaa mielenterveysongelmia.  Näitä työhaluisia kun on kaikkien tutkimusten mukaan reilusti suurin osa työttömistä.  Työministeriössä voitaisiin jatkossa keskittyä siihen, miten niitä työpaikkoja syntyisi lähes puolelle miljoonalle työttömälle.

Sirpa Ahola-Laurila

THT ry hallituksen jäsen
Mielenterveyden keskusliiton liittovaltuuston jäsen
Oulun seudun päihde-ja mielenterveysneuvoston puheenjohtaja

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (41 kommenttia)

Jukka Laine

Olen itse sitä mieltä että osallistumalla työelämään jollain tasolla tai olemaan ylipäätään hyödyksi ihminen osaa omanarvontunnetta ja aktivoituu.

Siinä on helppo olla samaa mieltä että järjestelmää pitäisi yksinkertaistaa ja byrokratiaa vähentää. Samaa paperia on turha täyttää ja kierrättää joka portaassa.

Käyttäjän karilaurila kuva
Kari Laurila

Ole vain sitä mieltä. Olet kuitenkin väärässä.

Lukuisissa tutkimuksissa, mm. Valtiontalouden Tarkastusviraston jo vuonna 2011 tekemässä tarkastuskertomuksessa, on todettu että väärin toteutetut aktivointitoimet voivat jopa lisätä työttömien syrjäytymistä.

http://yle.fi/uutiset/kehno_aktivointi_voi_pahenta...

Lisää tutkittua tietoa löydät vaikka allaolevasta linkistä:

http://thtry.fi/tutkittua-tietoa.htm

Jukka Laine

Sosiaaliturva ja -tuet ovat poliittisia päätöksiä. Kuntien aktivoimistoimet työttömille nostavat ihmisten omanarvontunnetta ja aktivoivat pitkäaikaistyöttömiä mm. opiskelemaan. On myös toinen näkökulma. Meillä on paljon tarvetta vanhustyöhön ja moni työtön voi jo läsnäolollaan ilahduttaa ikäihmistä ja toisinpäin. Resurssit kun ovat laskussa kun suuret ikäluokat eivät enää säästä eläkkeisiinsä. Kaikkien pitää osallistua Suomen pelastustalkoisiin tavalla tai toisella.

Käyttäjän karilaurila kuva
Kari Laurila Vastaus kommenttiin #29

Jukka Laine "Sosiaaliturva ja -tuet ovat poliittisia päätöksiä. Kuntien aktivoimistoimet työttömille nostavat ihmisten omanarvontunnetta ja aktivoivat pitkäaikaistyöttömiä mm. opiskelemaan. "

Mikään tutkittu tieto ei edelleenkään tue käsitystäsi ja tämä on vain mielipiteesi.

Mielipiteenä ihan yhtä hyvä kuin vastakkainenkin mielipide, mutta mielipiteesi perustuu mitä ilmeisimmin vain puutteelliseen tietoon.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Minä taas olen sitä mieltä että työttömien hyväksikäyttö ilmaisena työvoimana yrityksissä on ala-arvoista toimintaa.

TEM-108 000 oli aktiivitoimissa (9e/pv matkoihin ,0 euron palkalla,jonka maksaa veronmaksajat sosiaaliturvana ja asumistukena)
Viime vuodesta 15 -nousua oli 1 000 henkeä.

Miten valtio me veronmaksajat hyödymme tuosta? 108 000 +330 000 työttömän palkkaverot on pois valtion kirstusta?
Maksaako yritykset tuon verovajeen edm.työpanoksesta?

Kun tukia yhä -94-08-10 jälkeen leikataan työttömiltä ,kysyn miksi?

Työtön ,irtisanottu on työssä ollessaan maksanut vuosia veroja muiden tukiin (maatalous,luopumistukiin,kotihoidontukiin,lapsilisiin ym.)ja omaan sosiaaliturvaansa.
Perustuslaki :
Valtio on velvollinen maksamaan tukea elantoon :
Työttömyyden,työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana.
Lukee myös että on oikeus itse valita työ millä hankkii elannon.
Ei siis pakottamalla ,eikä ehtoja tuen saamiselle.
Vastiikeetonta samaa tukea on kaikki Kelan/sosiaalitoimen tuet.
Kansan sosiaaliturvaa,kansan verovaroista.

-Työtön maksaa tuestaan 20% veroa. 480e/kk Menee 100% kulutuksena elantoon ,yrityksille ja ALV 12%-24% välillinenvero valtiolle.

Mihin hävisi porvarienemmistö eduskunnan (-87 lähtien) yhdenvertaisuuslaki?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

JK.
Tuo systeemi luotiin jo Kepu/kok,Krst.Rkp aikana -94.
Leikkaamalla työttömien tukia . Työmarkkinatuki niin pieneksi että on pakko hakea toimeentulotukea. Sen ehtona on 0 euron työ yrityksissä.
Samalla -94 leikattiin työttömiltä lapsilisät,kotihoidontuki,elatusmaksut,lapsiperheen muut tuet,asumistuki.
Otetaan tulona huomioon ja vähennetään toimeentulotuesta. Jos niin ei olisi tehty ja tuet olisi kuten ennen tullut työmarkkinatuen päälle toimeentulotukea ei olisi tarvittu.
Näin saatiin kontrolli ja ehtojen asettaminen edm.tuen saajille.
Huom.Tuo ehto on vain työtömillä ei muilla.
Toimeentulotukea sai -15 250 000 kotitaloutta. Niistä työttömiä oli 150 000.
Stvm-15/VM

JK. Lisäksi "Toimeentulotuki pysynyt samana -94-11 419,11e/kk.
Yle-11
(-94 elinkustannus hintojen -94 mukaan laskettu ,hinnat ja Alv sen jälkeen?)

Maarit Korhonen

Aivan samaa mieltä, olen kolmekymmentä vuotta ja risat maksanut muidenkin puolesta, lapsilisiin, kotihoidontukiin, vaippalisiin ja ties mihin lisiin, nyt, kun itse olen ollut työttömänä kuusi vuotta, on oma tukeni ollut mitätöntä? tätäkö varten olen maksanut vain muiden tuista? En saa asunnonomistajana mitään apuja tilanteeseen, en asumistukea, sossustakin annettiin kerran jopa 1,6 euron päätös eräälle kuukaudelle! naurettavuuden huippu, sillä päätöksentekijän tuntiliksat paukkuivat jo moneen kertaan tuon summan yli!

Milloin tähän maahan oikeasti tulee järki näissä asioissa? meitä on puoli miljoonaa, yli viiskymppisiä ainakin 120 000, meitä ei kukaan enää huoli, eikö mitenkään voisi niistä yritystuista antaa porkkanarahaa yrityksille yli viiskymppisten työllistämiseen? Meidän, kun pitäisi vielä ainakin kymmenkunta vuotta ansaita eläkerahojakin, niitä ei työttömänä ja löysässä hirressä juurikaan kerätä, minä en makaa sohvalla, aktiivisesti hakenut töitä, jopa opiskellutkin välillä, kurssittanut ja päivittänyt mahdollisuuksien rajoissa osaamistani, ei auta, ei, miten tällä maalla on varaa pitää meitä pakosta kotona? perustaisin yrityksen, jos siihen olisi mahdollisuus, puuttuu rahoittaja ja minuun uskova! Mikä ihme siinä on, että hallitukset kerta toisensa perään keksivät vain työtöntä kyykyttäviä toimenpiteitä, suurin osa tosiaan meistä haluaa työtä ja elättää itsensä, jospa ne yritystuet ja yhteisöverot välillä ohjattaisiin meille ja meidän työllistämiseen, oikeasti.......

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #42

Totta.Vitsi onkin siinä mistä ei paljon puhuta.

Kuuntelin parikesää sitten radiosta kun haastateltiin työkkärin johtajaa.
Tämä kertoi että listoilla on yli 100 000 jollei edes tarjota enää töitä .
-Eikä heitä enää työhön huolittaisikaan . n.60v ja yli siitä.Samoin sairaita jotka ei enää työhön pysty.
Odottelevat vuosia Kelasta sairas-eläkepäätöstä.Toisille eläkeikä ei vielä riitä.

Saavat minimitukea .Eläkettä ei kierry enää.
Mikäs sen nokkelempaa säästää eläkevaroja. Nyt kun työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemistäkin kiristettin .

Tuo on tosi törkeätä touhua. Pitäisi ehdottomasti jotka ei enää työllisty päästää eläkkeelle.
Eikä roikottaa vuosia löysässä hirressä minimi toimeentulolla elantoon tukien ja sossun kyykytettävänä.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Kouluihin kuuluu nykyään osa työharjoittelua. Harjoittelupaikka pitää itse hankkia ja yritys ei ole velvollinen maksamaan harjoitteluajasta pakollista palkkaa, eikä ottamaan mitään työntekijävakuutuksia.

Työharjoittelu tulee suorittaa 4 vuotisen opiskelun ulkopuolella ja niinpä tyttäreni kesästä 4 kk. meni kyseisessä työharjoittelussa. Hän aloitti työt joka aamu klo. 10:00 ja työt loppuivat 20:00 ... 23:00 välisellä ajalla.
Päivittäiset työmatkat (H:linna - H:ki - H:linna) ja ruoka oli maksettava itse.

Palkkaa harjoittelupaikan antanut yritys maksoi 4 kk. tehdystä työstä täydet nolla (0) Euroa!

Miten luulet tyttäreni ajattelevan yrittäjistä tämän kesän jälkeen.
Minun mielestäni tämä on suoranaista ihmisten hyväksikäyttöä. Ennen sentään kesäduunista sai palkan.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Juuri noin. Työn minkä tyttäresi teki olisi joku muu joutunut tekemään .Palkalla ja työsuhteella.Elleihallitus tekisi tuota mahdolliseksi teettää ilmaiseksi.

Vielä ennen -90 lukua työharjoittelusta maksettiin 80% ammattitaitoisen palkasta.
Itse sain tuon kun olin työharjoittelussa ravintolan keittiö puolelle.
Tilalleni ne työt olisi jouduttu kuitenkin palkkaamaan keittiöapulainen ,tekemään ne.
Samoin oli Valmetin,Lokomon,Tampellan työharjoittelu ja konepajakoulua köyvien palkka-60luvulla.
Yritykset itse koulutti oman työvoimansa omiin tarpeisiinsa.

Työ josta ei kannata maksaa palkkaa,on toisarvoista työtä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Marjametsäänmenokehoitushan on peräisin Matti Kekkoselta, kun hän Kainuussa käydessään esitti tätä Kainuuntyöttömille, historia vain toistaa itseään, silloinin oli keskustalainen pääministeri.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Risumehtäähän tuo kepu aina tarjoilee irtisanotuille Nokiankin ja Mikcrosoftin tiploomi-insinööreilekkin ja korkeasti koulutetuille työttömillekkin .
Ei taida kovin kiinnostaa edm. ilmainen työ. Akavan mukaan edm.työttömyyskin kun on jo ennätystasoa. Se koulutuskaan ei enää takaa työpaikkaa .

Markku Tulkki

Niin ja työministeri Lindström sanoo että voi voi kun tulee sammakoita suusta.

Käyttäjän PiviHTyni kuva
Päivi Tyni

Ihmeellistä, ettei virkamies ymmärrä, että marjanpoiminnan voi lopettaa, jos tarjolla on oikeita palkallisia töitä. Ihan niin kuin kaiken muunkin, mitä työttömänä ajankulukseen tekee.

Mielestäni palkka on korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Työttömältä on viety sekä palkka että vapaa-aika.

Käyttäjän LeifKuismanen kuva
Leif Kuismanen

"Ihmeellistä, ettei virkamies ymmärrä, että marjanpoiminnan voi lopettaa, jos tarjolla on oikeita palkallisia töitä"

Tätä minä olen ihmetellyt ihan aina. Ainakin itse osaisin lopettaa marjanpoiminnan tai jonkun muun harrastuksen jota tekisin silloin kun en ole työssä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Sirpa Ahola-Laurilalle kiitokset että vedit asian esille .

Olen jo vuosi ihmetellyt sitä miksi ei asiantuntijatahot nosta epäkohtia esiin
Köyhyydestä,leipäjonoista,syrjäytyneistä lapsista. Toisenluokan kansalaisiksi syyllistetyistä työttömistä.

-He tosiaan ei itse ole valinnut työttömyyttä .
Sohvalla makaavista,pussikaljaa juovista työttömistä ,tukien varoilla elävistä kansalaisista on luotu kuva joka monen mielestä on oikea.

Työttömiä on joka alalta,joka koulutuksesta,joka yhteiskuntaluokasta. Heillä kaikilla on samat tuet työttöminä .Niin kelasta kuin toimeentulo tukiluukulta.

Vain ehkä 8% on työtä vieroksuvia,ongelmaisia.

Globaali markkinatalous (voittojen maximoiminen osakkeenomistajille) koneillistuminen,savupiippu teollisuuden häviäminen,maatalouden työpaikat
On syy työttömyyteen . Tulevaisuudessa työpaikkoja ei enää löydy kaikille.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Marjojen poiminta on ihan hyvä vaihtoehto silloin, kun marjoja on, kuten Keski-Suomessa nyt. Eräs poimija kertoi saavansa 40 € kymmenestä litrasta siivottuja mustikoita. Poimintaan matkoineen meni pari tuntia, siivoukseen ja tilaajalle veintiin reilu tunti.

Itse en enää kaupalliseen pomintaan pysty. Riittää, kun haen metsästä sen, mitä itse tarvitsemme. Esimerkkitapauksessa yksi henkilö voi päivässä poimia ja siivota mustikoita 40 litraa. Olen sen määrän marjoja aikoinaan poiminut ja käsitellyt itsekin. Ei lainkaan mahdoton urakka. Se tarkoitta 160 euron päiväpalkkaa.

Siihen tarvitaan kuitenkin poutapäivä. Sateella ja heti sen jälkeen ei kannata poimia. Märät marjat pilaantuvat helposti. Kuitenkin keskiarvona 100 € päivä on hyvinkin mahdollinen 2 - 3 viikon ajalta eli sen ajan kuin mustikoita riittää.

Lopputulema on, että näissä olosuhteissa kannattaa poimia siitä riippumatta tulevatko poimintarahat työttömyyspäivärahan päälle tai vaikka pominta-ajalta ei päirahoja tulisikaan. Lisähuomautuksena, ettei kauppaan kannata poimia, (Ne maksavat liian vähän.) vaan suoraan tilaajille ja niitä riittää, kun viitsii soitella.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Monta siivottua ämpäriä työtön tarvitsisi vuokraan,sähköön ,puh.laskuun perheen elantoon kk? Entä talvella se tulo?

Jos taas joku käräyttää työttömän marjojen myynnistä,tai raha näkyy tilillä
Seuraa sanktio .Tuki peritään takaisin .Raha laskettaisiin tuloksi ja vähennettäisiin tuesta.
-Jopa 40e jos se näkyy tiliotteessa.

Systeemi on luotu tarkoituksella niin tiukaksi ettet sieltä nouse muuten kuin palkallisella vakinaisella työllä,lotto voitolla,tai mukavalla perinnöllä.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Ahola-Laurilan mukaan perinteinen vinkki kuuluu: ”Menkää työttömät marjametsään, siellä sitä rahaa kasvaa”.

Tietääkö Ahola-Laurila kuinka paljon kerääjälle maksetaan esimerkiksi mustikkakilosta?

Tässä tulee minun vinkkini. Viime viikon hinta mustikalle oli 0,87 EUR/kilo.
Marjat pitää kerätä salaa ja myydä salaa suoraan ostajalle jos meinaa yhtään saada ylimääräistä rahaa. Näillä kauppiaitten maksamilla kilohinnoilla et saa edes polttoainerahoja kasaan.
PS: Kaupassa mustikkaa myydään 6,50 EUR/litra (litra on noin 0,5 kg.) joten kuka muu kuin S- ja K- kauppa tässäkin bisneksessä rikastuu.

Käyttäjän jussikeinonen kuva
Jussi Keinonen

Tämä on niin järkyttävän tärkeä asia, että kaikkien suomalaisten olisi mietittävä sitä ilman perinteisiä lukkituneita asetelmia.

Kiinnitin huomiota Sirpa Ahola-Laurilan lauseeseen: "kun työnantajalla ei todellisuudessa ole tarvetta palkata".

Meidän länsimaissa on mietittävä, miten työantajalla olisi enemmän joko a) tarvetta b) kiinnostusta palkata uusi työntekijä.

Tarvetta (a) ei yleensä tule, ellei yrittäjän tarjonnan kysyntä lisäänny. Ulkoisiin syihin emme koskaan voi vaikuttaa, yrityksen sisäiset ovat kiinni yrityksen taidoista pitää kiinni hyvästä henkilökunnasta.

Kiinnostusta (b) voi tulla, jos yrityksen tarjonta on kilpailukykyisempää. Jos hyvä henkilökunta ei pysty innovoimaan, vaihtoehtona on halvempi henkilökunta.

Hyvä vaihtoehto EI ole nykytila, jossa huono ulkoinen (suhdanne) kysyntä ratkaistaan työttömäksi tekemisen kautta (ja kuten bloggaaja toteaa, näennäishyppyyttämiosen kautta).

Tässä on erityisesti nykyisten työllisten – usein siis perinteisen ay-liikkeen – pohdinnan paikka. Miksei työtä ja työtuloa voi jakaa nykyistä enemmän? On tylyä heittää työttömät Ahola-Laurilan kuvaamaan kuiluun huonon suhdanteen aikana.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
1.-"Tarvetta (a) ei yleensä tule, ellei yrittäjän tarjonnan kysyntä lisäänny
2.-Tässä on erityisesti nykyisten työllisten – usein siis perinteisen ay-liikkeen – pohdinnan paikka.

1.- Tarjonnan kysyntä ei lisäänny ,päin vastoin vähenee leikkauksilla ja irtisanomisilla.
E.Ahon aikana
Tulos:
65 000 pienyritystä nurin
535 000 työtöntä
Kun ostovoima hävisi niin palkansaajilta kuin työttömiltä
3mrd Tuposta/työnantajille
30 mrd sosiaaliturvasta/pääomille

2.- AY? Palkansaajan "yritys" on hänen perheensä ja hänen toimeentulotuen turvaaminen elantoon ,omalla palkalla.(ilman verovaroista maksettavia tukia)
Näillä elinkustannuksilla ei 1e/t pärjää täällä "Oi kalliissa Suomessa"!

JK.Jakaisitko sinä yrityksesi tulot heikommin pärjäävän yrityksen kanssa?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

JK. Nuo nyt tehdyt leikkaukset palkansaajilta maksaa myös yritysten kotitaloudet. Omavastuun korotuksella,Terveyspalveluiden hintojen korotuksilla esim.Hammaslääkärin 33% korotuksella.Kesämökeistä jopa 45% kiinteistöveron korotuksella,Lapsilisien ,eläkkeiden indeksien leikkauksissa. Korotetuista hinnoista menee myös euroja enemmän ALV välillisenä verona. (sitä moni ei huomaa ,kun hallitushan ei "nostanut" veroja)

Samat hinnat ja ALV on myös työttömillä,palkansaajilla kuin yrittäjilläkin .

Käyttäjän MerjaNurmiOsTuomi kuva
Merja Nurmi

Tarvetta työntekijän palkkaamiseen ei tule, kun kunta ja valtio ystävällisesti "palkkaavat" eli pakottavat työttömyyskorvausta vastaan ihan ammattitaitoisen tekijän niin, että yrityksen ei tarvitse maksaa mitään. Niin yksinkertainen ja veronmaksajille katastrofaalinen tilanne.

Jukka Laine Vastaus kommenttiin #23

Kun viran haltija siirtyy eläkkeelle palkanmaksu jatkuu eläkkeen muodossa. Ja kun tilalle palkataan uusi ihminen niin 2 palkalla saadaan yhden työpanos. Vaikea dilemma kun on ne eläkevajeet ja kasvavat menorakenteet. Joo, on eläkejärjestelmä. Ja palkkasummasta menee nyt 24% eläkkeisiin, josta enää 1/5 osa omaan eläkekertymään. Ja on rahastot ja ne ovat taas nopeasti kasvavan velan panttina. Joo ei ole reilua.

Käyttäjän LeifKuismanen kuva
Leif Kuismanen Vastaus kommenttiin #23

Ja palkkaamattomuuskierre jatkuu... kun työttömyyskorvausta vastaan töitä tehneet eivät omaa ostovoimaa, he eivät siten osta muitakaan palveluja joita kenties joku yrittäisi tarjota.

Käyttäjän jussikeinonen kuva
Jussi Keinonen

Marja-Liisa, menemättä tarkemmin makrotalouden mekanismeihin totean, että kritiikkisi sopii kyllä joiltain osin suljettuihin kansantalouksiin, mutta peruuttamattomassa avoimessa maailmantaloudessa tarvitaan pysyvää parantamista kansakuntien kaikilla tasoilla, eikä Suomi ole ollut tarpeeksi hereillä muuttuakseen joustavammaksi.

Niin tai näin, kansakunnan kannalta on täysin järjetöntä että osa ihmisistä pakotetaan olemaan tekemättä mitään kansantuotetta lisäävää.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #24

Lainaus:
Niin tai näin, kansakunnan kannalta on täysin järjetöntä että osa ihmisistä pakotetaan olemaan tekemättä mitään kansantuotetta lisäävää.

Totta.
-Tuo järjettömyys on johtunut EU ja päättäjien päätöksistä.
Yritystukia on jaettu yli 5 mrd/vuodessa.Tuet noussut 50% 10 vuoden aikana.(HS)
Kelamaksu 1,2 mrd poistettiin -10 .Siitä on säästöä jo 6mrd.

-Yhteisövero pudotettiin 25% 20% . Nyt työnantajien sosiaaliturvamaksuja siirettiin palkansaajien maksettavaksi. Päälle verovapaudet jotka on puhdasta tuloa+korot päälle.
- Jotain vastinetta täytyisi alkaa löytä työnantajapuoleltakin noille.
Jos Panamaan on Nordea avannut 500 tiliä.(STT)
Nordean verottomiin kuoriin on vuodessa tullut 25,4 Mrd .(Kaup.leht.)
Niin jossain on pahasti mätää tässä yhteiskunnassa.
Missä on yritysten yhteiskuntavastuu?
Ei missään. Yrityksethän on pörssiyhtiöitä ja ulkomaalaisten osakkeiden omistajien
salkuissa. Niillä ei ole ko. vastuuta.Niitä ei myöskään heilauta Suomen velat eikä työttömyys.

Pienyrittäjät on jätetty tuuliajolle ja keskitytty pelkästään pörssiyhtiöihin .
Kuitenkin juuri pienyritykset työllistää eniten ja pitää rattaat täällä pyörimässä.

YLE-11
"Suomeen on syntynyt yrittäjien köyhälistö 2000 luvulla"!
Kertoo hyvin miten pienyritysten ongelmiin ei puututa eikä helpotuksia tehdä heidän yrityksiä varten .

Nyt oli esillä ALV maksun muutos. Joka vähän edes auttaa eteenpäin.
Mutta kuten Stub -15 sanoi ALV korotus on hallituksen valikoimissa jos leikkaukset ei tuo toivottua tulosta.

Jos Sipilän kaavailema ja ajama uusi verohelpotus tulee ,mitä kok vastustaa ja useampi asiantuntija kertoo ettei se tuo tulosta.
Niin jos se tulee hallituksen täytyy kerätä menetetty verotulo kirstuun .Ja helpoimmin sen saa juuri ALV nostolla.

Valtio velkaantuu lisää.Kotitalouksien asuntovelat jo huipussa,Kulutusluotot ja pikavipit huimassa kasvussa.On ajan kysymys koska tämä kupla puhkeaa kuten -90 Pankkien SYP ja KOP luottokupla.

Käyttäjän jussikeinonen kuva
Jussi Keinonen Vastaus kommenttiin #25

"Yhteisövero pudotettiin 25% 20%"

Ei kaikki listassasi ole onneksi huonommin: Tilastokeskuksen 14.7.2016 julkistaman tiedon mukaan "Erityisesti yhteisöjen tuloveron kertymä kasvoi. Yhteisöjen maksaman tuloveron määrä nousi 15,2 prosenttia ja oli 4,4 miljardia euroa."

Eli yli 500 miljoonaa saatiin yrityksiltä veroa lisää, vaikka veroprosenttia pudotettiin. Muistan joidenkin poliitikkojen maalailleen paljon suurempia miinuspudotuksia. Timo Harakka (SDP) nyt ainakin tulee mieleen, olisiko uhonnut 800 miljoonan miinuksesta.

Jostain syystä tästä iloisesta asiasta ei uutisoida läheskään yhtä paljon, kuin siitä valituksesta etukäteen. Hassu maailma.

Kansantalouden näkökulmasta on muuten samantekevää, maksetaanko sosiaaliturvamaksut työnantajan vai työntekijän pussista: jos työnantajan, heillä on vähemmän varaa työllistää; jos työntekijän, se päätyy kuitenkin työntekijälle lopulta, kuten kaikki sotu-maksut.

"Yrityksethän on pörssiyhtiöitä ja ulkomaalaisten osakkeiden omistajien
salkuissa."

Osittain totta. Mutta valtava osa "omistajista" on esimerkiksi eläkerahastoja. Suomalaiset eläkerahasto omistavat vastavuoroisesti ulkomailta yli 100 miljardin euron arvosta osakkeita.

Sellainen on globaali talous.

Jospa vähentäisimme valittamista Suomessa ja miettisimme, miten työttömät voisivat tehdä jotain hyödyllistä kansantalouden kannalta?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #26

Lainaus:
miten työttömät voisivat tehdä jotain hyödyllistä kansantalouden kannalta?

Tehdä palkallista työtä.Maksaa progressiivista veroa palkasta valtion kirstuun. Velkojen maksuun ja kansan sosiaaliturvan ylläpitoon Kelasta,kuten sen luomisessa sen tehtävä piti olla.Turvata kansan eri elämäntilanteita yhteisillä verovaroilla.

Kansantalous ei tuo elantoa perheelle jos työtä tekee taksvärkkinä,vapaaehtoistyönä ,tai 0 euron palkalla itse veroja maksaen sosiaaliturvaansa.

Työtönhän on irtisanottu ex-palkansaaja,veronmaksaja.Joka koko työssäolonsa aikana maksoi muiden tukiin veroja ,myös omaan tukeensa.
Nyt maksaa 20% veroa tuesta +ALV 12%-24% joka päivä tuestaan kulutuksesta .

Käyttäjän jussikeinonen kuva
Jussi Keinonen Vastaus kommenttiin #30

JK: miten työttömät voisivat tehdä jotain hyödyllistä kansantalouden kannalta?

M-LK: Tehdä palkallista työtä.

Mutta kun yksityisten työnantajien ei kannata heitä nyt palkata! Valtion tai kuntien palkkaus taas vain kuluttaa vähissä olevia verovaroja ja/tai lisää Suomen velkaantumista.

Jossain tuossa välissä on kai ratkaisu, mutta siihen tarvitaan yhteistyötä ja joustamista.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #35

lainaus:
Valtion tai kuntien palkkaus taas vain kuluttaa vähissä olevia verovaroja ja/tai lisää Suomen velkaantumista.

Hmm? Työmarkkinatuki,toimeentulotuki,asumistukiko Ei vähennä verotuloja?
Asumistuki nyt jo 1,7 Mrd.(kaup.Leht.)

Miksi verot on niin korkeat? Mietippä miksi? Niillä kerätään 108 000 "palkkoja ,0 eurolla yrityksissä työtä tekeville (sosiaaliturvaan ,noihin edm)
Maksaako ne Pörssiyhtiöt? Vai palkansaajat ja pienyrittäjien kotitaloudet?

JK.Vilkaises mikä summa menee valtion budjetista työttömyyden hoitoon . Sille rahalle löytyisi muutakin käyttöä kuin maksaa yritysten puolesta "palkkoja"!

Käyttäjän MikkoNiska kuva
Mikko Niska

Meidän maamme on sairastunut kroonisesti.

Kaukana ovat ne ajat, että saattoi puhua hyvinvointivaltiosta, valehtelematta korvia päästään. Erityisesti heikossa asemassa olevia ihmisiä potkitaan oman maan viranomaisten toimesta aivan mielivaltaisesti päähän. Näin on, ja joka asiaa epäilee, tulee paljastaneeksi että ei tiedä hölkäsen pöläystä siitä mitä kafkamaisuutta on luvassa, jos joskus joutuu itse samaan tilanteeseen.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Tuo on totta mitä puhut.
Yle teki tutkimuksen -11 ja kysyi "Mikä vuosikymmen Suomessa oli parasta aikaa"!
80% vastasi että -80 luku.
Oli melkein täystyöllisyys.
Kansa kulutti ja osti. Se taas loi uusia työpaikkoja.Palkoista tuli veroja valtion kirstuun.
Eläkkeet ja lapsilisät nousi .
Sinä olisi "Resepti" meidän SOS-porvarihallitukselle.

Tuolloin hallituksissa oli Sdp,Multa-kepu,MSP ja vasemmisto. Eli vasemmistoenemmistö eduskunta.
-87 Holkerista lähtien on ollut porvarienemmistö eduskunta.

Käyttäjän MikkoNiska kuva
Mikko Niska

Tuo aika oli yleiseltä kantokyvyltään sellainen, että jopa silloisista suomettuneista keskustavasemmistopuolueista huolimatta pärjättiin. Tilanne kaikissa dimensioissa on nyt aivan toisenlainen. Meidän suurin kuristajamme on edelleen kotikutoinen kieroutunut kielto- ja rankaisuyhteiskunta, joka iskee kaikkein pahimmin juuri niihin, joiden työllistyminen olisi ensiarvoisen tärkeää (jos nyt tarkastelemme esimerkiksi yksinomaan työttömyysongelmaa).

Siinä ohessa vasemmalta oikealle poliitikkomme kunnostautuvat perinneyhdistyksiksi jämähtäneellä ajattelutavallaan kaikenlaiseen näpertelyyn, jolla ei kyetä tätä syöksykierrettä oikaisemaan. Kieltoja, rajoituksia, veronkorotuksia, sanktioita. Sen he osaavat - oikealta vasemmalle.

Siinä 1990-luvun alun järjettömyydessä olivat taustavoimina myös vasemmiston puleeraamat keulakuvat. Sitä ryöstöä ja väkivaltaa tämä kansakunta ei kykene prosessoimaan, ennen kuin suojeltavat tahot ovat viimein poistuneet joukostamme. Mutta se on yksi asia, toinen asia on tämänkin blogiartikkelin varsinaisesti käsittelemä aihepiiri.

Eräitä aivan kriittisiä yhteiskunnallisia toimintoja lukuunottamatta koko julkishallintomme virkamiesbunkkereineen tulisi ulkoistaa kokonaisuudessaan maamme rajojen ulkopuolelle. Ja ei todellakaan itään.

Suo anteeksi, että vastaan näinkin tiukan sävyisesti. Olen samaa mieltä tuosta 80-luvusta, muistan sen hyvin - menin töihin jo varhain. Siinä ajassa oli myös paljon huonoja piirteitä niin valtion, kansakunnan kuin kulttuurimmekin takapajuisuuden vuoksi, mutta olet oikeassa - vanhat ajat olivat todellakin merkittävästi paremmat monissa asioissa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #22

lainaus:
Eräitä aivan kriittisiä yhteiskunnallisia toimintoja lukuunottamatta koko julkishallintomme virkamiesbunkkereineen tulisi ulkoistaa kokonaisuudessaan maamme rajojen ulkopuolelle.

Täysin samaa mieltä. Samoin hyväveli ja poliittiset virkanimitykset johtaville paikoille pitäisi puolueilta lailla kieltää.

Käyttäjän MikaPietil kuva
Mika Pietilä Vastaus kommenttiin #28

Näinhän on jo tehtykin: talouspoliittinen päätäntävalta on Brysselissä, sotilaallinen päätösvalta Washingtonissa, ja tiedotuspoliittinen päätösvalta ja median ohjaus Pentagonissa. Mitä muuta voisimme vielä ulkoistaa? Itsenäisyyspäivän juhlat voisi hyvin järjestää vaikkapa jollekin veroparatiisisaarelle, siellähän nykysysteemistä hyötyjät joutaisivat juhlimaan.

Nämä työttömien aktivointitoimethan ovat myös Suuren ja Mahtavan Lännen (USA) tuottamia menestystarinoita vailla vertaa. Ottakaamme kiitollisena vastaan kaikki ohjaus maasta, jossa lusii puolet Maapallon vangeista, ja joka ei ikinä selviä veloistaan, joita ei aiokaan koskaan maksaa.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Suomen työttömyyden hoito on ollut ihan sieltä 1990-luvun suuresta lamasta lähtien sitä, että työttömyyden hoitoon ohjatut rahat ja niistä saatu hyöty on mennyt jonkun muun tahon taskuun kuin sen autettavan työttömän. Siis työpaikkaa ei löytynytkään vaikka julkisella rahalla rahoitetun kurssin alussa niin vihjattiin. Toki jonkunmoisen, alle 10 euron leipärahan per vrk työttömällekin maksettiin. Eli loppujen lopuksi työtön onkin vain välikappele, jonka avulla pelurit jakavat yhteiskunnan satsauksen työttömyyden hoitoon.

Muistuikin mieleen aika jännä juttu kun aikoinaan työkkärin johtaja ohjasi työttömiään kursseille vaimonsa kanssa omistamalleen koulutusyritykselle. Muistaakseni asiassa ei ollut mitään moitittavaa kun koulutusyritys oli ainut laatuaan paikkakunnalla mutta työkkärin johtaja kylläkin lopulta vaihtui.

Jukka Laine

Itse muistan nuoruudesta monta pimeää työtä tekevää ja samaan aikaan ansiosidonnaisella olevaa duunaria. Eräskin keskinkertainen timpuri sai 90-luvun vaihteessa 200 markkaa tunti pimeästi + päivärahan. Kuka kieltäytyisi tänä päivänä 35 euron pimeästä tuntiliksasta?

Ymmärrän miksi moni haikailee takaisin 80-luvulle mutta ei taida olla enää paluuta sinne. Täystyöllisyyttä on torjuttu työvoimareservillä kaikissa pöydissä 90-luvun alusta asti.

Lipposen-Niinistön hallituskin nosti yhteisöveroja yms. maksuja Ahon hallituksen jälkeen ja sai ulkomaiset sijoittajat pois Suomesta. Näin estettiin työvoiman kysynnän kasvua ja tuettiin palkkamalttia. Nokialle ja isoille metsäyhtiöille maksettiin verot takaisin tukina tietysti. Ihan ymmärrettävää kun kansa ei halunnut vapauttaa työvoiman liikkuvuutta ja AY-liike haluaa edelleen pitää työmarkkinat sääntelyn piirissä tiukasti.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Minun muistaakseni VM Niinistö teki päin vastoin .Alensi yhteisöveroa. Taisi ollakkin ainoa veroale minkä kaksikko antoi .
Ne verovarat kun tarvittiin Aho/Viinasen velkoihin
Velkaa oli 201 Mrd
Alijäämää 65 Mrd.

Kaiksikko kun lopetti jätti se Jäätteenmäelle
Velkaa enää 65 mrd
Alijäämästä tuli 3 Mrd ylijäämä.

AU-liike? Puolustaa n.2,7 milj.palkansaajaa. Joiden verot on suurin valtion verotulot +eläkeläisten.
Tiesitkö että AY ajoi -56 lapsilisät kaikille?
(Kepu vastusti sitä tuolloin kun viljelijät olisivat joutuneet maksamaan työväelleen ne.)
Tiesitkö että palkkaneuvotteluissa SAK/AY ajaa eläkkeiden ,kelatukien korotuksia myös? Korotukset tulee palkankorotusten mukaan.
Ei työnantajapuoli ja hallitus niitä hyvänhyvyyttään maksa .

Jukka Laine

Ahon hallitus laski yhteisö-ja pääomaveron 25%:iin tasaveroksi. Suomeen tuli runsaasti suoria ulkomaisia investointeja ja talous kääntyi kasvuun. VM oli Iiro Viinanen. Kannattaa lukea hänen muistelmat.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Nousiko?
Jos 1994 Aho/viinaselta jäi Lipposelle
Velkaa 201 Mrd
Alijäämää 65 Mrd
535 000 työtöntä
65 000 yritystä meni nurin
Velkahanat oli kiinni ulkomaille .

Kulutus pysähtyi kun leikattiin
Tuposta 3 mrd/työnantajille
Sosiaaliturvasta 30 mrd/pääomille
Johonkin "hävisi" 60 mrd.

Moni uskoo, että Suomessa on progressiivinen tuloverotus. Ja näin onkin suurimalle osalle suomalaisia. Kun tulot nousevat, niin veroprosentti nousee.
-Mutta kaikkein suurituloisimpia veroprogressio ei koske.

Kun mukaan otetaan sekä ansio- että pääomatulot, niin ankarammin verotettuja ovat ne tulonsaajat, joiden bruttotulot ovat 200 000 euroa keskimäärin. Tämän tulotason yli veroprosentti yksittäisissä tapauksissa vielä nousee, mutta keskimääräinen veroprosentti ei enää nouse, vaan laskee.

Tulohuipun matalat verot eivät ole sattumaa, vaan tehtyjen poliittisten päätösten suora seuraus.
Pääomatuloja verotetaan huomattavasti lievemmin kuin ansiotuloja, koska
- Ahon hallitus päätti vuonna 1993 eriytetystä tuloverotuksesta ja

Vanhasen hallitus vuonna 2005 listaamattomien yhtiöiden osinkojen verovapaudesta.

Heikki Niskakangas, Aalto-yliopiston vero-oikeuden professori:
”Listaamattomasta yhtiöstä saatu osinkotulo on Suomessa verovapaata tuloa tietyin edellytyksin 90 000:een euroon saakka.
-Sille ei ole mitään perusteita ja eikä sellaista ole missään muussa maassa.”

90 000e oli -93-12 asti.
-12 "Solidaarisuusverona" se pudotettn 60 000e
-15 Sipilän hallitus nosti sen ensityökseen 75 000e

Miksi meillä on verovaje?

Toimituksen poiminnat